Är vi konstiga föräldrar?

Har funderat på något ett tag nu. Är vi ovanliga föräldrar till vår åttaåring? Ibland tror jag det... Vi låter honom inte leka med vapen (jo, det har jag sett andra göra, och då snackar vi vapen som faktiskt avfyrar olika slags projektiler i hög fart) eller köra motorfordon av olika slag som han inte är mogen för att framföra än. Vi säger blankt nej till våldsamma dator-/TV-spel, har tidsbegränsning på hur länge han får sitta framför en skärm och håller stenhårt på att han ska få sina 10-11 timmars nattsömn.

Försöker inte påstå att vårt sätt är bättre än andras, men för mig är det obegripligt hur man kan låta ett såpass litet och fortfarande oförståndigt barn leka med exempelvis en soft airgun tillsammans med en kompis. Visst kan man låta dem testa prickskytte med en vuxen som övervakar, men leka??! Nej...

Visst, jag kan inte skydda honom från allt för alltid, men så länge jag kan så kommer jag göra allt i min makt för att se till att han inte utsätter sig själv eller andra för fara! Och jag kommer göra allt jag kan för att se till att han får tillräckligt med sömn och ordentlig mat så att han orkar med skola, vänner och allt annat en åttaåring ska hinna med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback