Senaste nytt om Vilden

-Jag har insett att ett barn på ynka 2½ år mycket väl vet vad det innebär att retas. Som till exempel igår. Vi satt vid matbordet, Vilden åt en banan ("mingo", på hans språk). Helt plötsligt pekar han mot sin mun och säger, något otydligt pga fullproppat gap, "mamma, baan i munnen!" "Men oj", säger jag då, "kan du säga banan?" Varpå ungen tittar lurigt på mig och med den största tillfredställelse brister ut i ett glatt "mingoooo!!"


Här har han alltså kunnat säga banan hela tiden, men ändå låtit oss suckande hålla på och gissa om det är "banan" eller "ballong" han pratar om (även ballong heter nämligen mingo på Vildens språk). Vad gör man åt en sådan retsticka?!


Nästa vecka är det för övrigt dags för dagis igen. Som vi har längtat! 12 veckor hemma med mamma och pappa blir lite i värsta laget för ett barn med HUR mycket energi som helst. Igår begav sig Vilde och Älskling mot dagis för att avlämna nästa veckas schema, med följden att Älskling aldrig höll på att få med sig ungen hem. Han hade helt sonika greppat ett förkläde och en stol och satt sig för att baka med trolldeg. Lär vara ett lyckligt barn som vi lämnar av i dörren på måndag.


Trots all överskottsenergi och all ilska så har han ju självklart sina söööööööta stunder också. Som i morse. När jag yrvaken kom ut från sovrummet med håret på ända och iklädd min fula vita morgonrock och knallcerise sockar så tittar ungen på mig och säger glatt; "fina sockar, mamma!" Beauty is in the eye of the beholder, om vi säger så... vackra är de inte, men ungen var söt =)

Sedan ville han leka med en leksak som låg på hyllan under skänken i köket. En rem från saken hade fastnat i hyllplanet och hur han än slet och drog fick han inte loss den. Jag gick dit och hjälpte honom att få loss saken, och ungen tackar mig med ett förstrött "ta, ta, vännen!" Jag tror att jag använder den frasen för ofta...


Nu är det dags för väckning efter middagsluren, en middagslur som han för övrigt behagade ta sig först vid tre nu på eftermiddagen, den tid när han vanligen ska stiga upp. Nåja, ingen oskyldig drabbas då av att han får sova lite längre nu och därmed somnar senare ikväll....



Hej med er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback