Äntligen!

Jag är helt enkelt tvungen att dela med mig av en sak just nu, på en gång!

lite bakgrundshistoria; Jag och Älskling är ju kinamatsälskare av första rangen, om det nu är någon som har missat det =) Men eftersom det är lite dyrt att gå ut och äta sånt varje dag (speciellt om man bor i Älvsbyn och måste köra till Pite/Lule för att få suget tillfredsställt) så har jag länge varit sugen på att laga lite kinamat hemma. Men genast uppstod ju problem; hur fanken gör man sötsur sås?! Har provat några olika recept, men inget har riktigt stämt. I mitt sökande har jag stött på allehanda mystiska varianter, bland annat ett som var baserat på nypon- eller saftsoppa...

Nu är det så att jag impulsköpte en fritös igår, och nu har jag beslutat att det är dags att pröva tillaga friterad kyckling. Så jakten på det perfekta såsreceptet har pågått i omgångar under hela dagen. Hittade några olika recept som jag inte provat tidigare, och har precis provlagat ett av dem. Och nu har jag äntligen, äntligen hittat det, det perfekta receptet!

Sådär, oerhört intressant med lite bakgrundshistoria, eller hur?

Jaja, jag förstår att ni är OTROLIGT otåliga, så här kommer receptet:

Kinesisk sötsur sås

1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl vatten
1/2 tsk salt
3 msk strösocker
4 dl kycklingbuljong (jag tog ca 3 dl buljong + ca 1 dl ananasspad)
1 msk potatismjöl
1 msk vinäger
2 tsk tomatpuré
3-4 ringar ananas, i bitar
(tog tre, tyckte det blev lagom)

Pressa vitlöken och blanda den med vattnet, låt stå och dra i 10 minuter.
Tillsätt övriga ingredienser och koka upp. Låt koka på svag värme under omrörning tills såsen har tjocknat.

Nu blir den ju lite annorlunda än på kinakrog, eftersom det är ananasbitar och vitlöksbitar i den. Men det går säkert alldeles utmärkt att sila av den, det har jag inte prövat än.

Sisådär, nu har jag fått dela denna viktiga upptäckt med er! Nu är det dags att börja göra nattis här och gå och lägga sig...

Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Mia

Tack Lisa du räddade vår söndagsmiddag :) Men nu måste du dela med dig av vad du har för smet som du friterar med :) Fick ju en fritös när jag fyllde år :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback